Monday, September 27, 2010

xsignment teori hubgn abgsa

Kesejahteraan atau kebajikan Sosial , kebajikan Negara atau bukan securiti adalah fokus politik pusat social demokrasi kerana sumbangan dasar kebajikan negara dan program untuk pengurangan ketidaksetaraan, pengembangan kebebasan, promosi persekutuan dan demokrasi, dan ekspresi kemanusiaan. Di Kanada seperti pandangan kebajikan negara muncul di liga social.Sosial Perancangan untuk Kanada (1935) dan dalam laporan reformis sosial, seperti klasik Leonard Marsh, Laporan Jaminan Sosial untuk Kanada (1943), yang ditulis untuk Jawatankuasa Penasihat perang Rekonstruksi. Secara politik, pandangan ini telah dinyatakan dalam platform dari demokrasi pihak baru dan para pendahulunya, federasi koperasi, dan dipraktikkan terutama oleh kerajaan CCF pascaperang di Saskatchewan.

Ini adalah liberal pada era moden, dan bukan konsep sosial demokratik, peranan negara Kanada dalam penyediaan kesejahteraan sosial yang telah dominan. Dalam liberalisme abad ke-20, seperti yang dilakukan di Kanada dan di tempat lain, tanggung jawab untuk kesejahteraan terletak dengan baik individu atau keluarga, atau dengan keduanya. Bersamaan dengan itu, ada penerimaan jelas bahawa ekonomi kapitalis tidak menetapkan diri sendiri tetapi memerlukan tahap signifikan campur tangan negara untuk mencapai kestabilan. Sehubungan dengan definisi Briggs, ada penekanan dalam liberalisme pada 2 pertama dari 3 kegiatan kesejahteraan negara: pendapatan minimum dan insurans sosial.
Konsep konservatif moden dari negara kesejahteraan berpedoman pada prinsip-prinsip liberalisme abad ke-19, iaitu, kerajaan kurang sama dengan kebebasan yang lebih, dari yang mengikuti pertahanan pengejaran individu kepentingan diri sendiri dan melepaskan kekuatan kompetitif yang beroperasi melalui pasaran swasta ( lihat Konservatisme). Pengurangan ketidaksetaraan, sering dianggap tujuan jika tidak hasil dari negara kesejahteraan, dianggap bertentangan dengan mengejar kebebasan dan kemajuan material.
Akibatnya kebajikan Negara moden dikritik dari perspektif konservatif. Secara khusus, sering dikatakan bahawa pengeluaran sosial telah menjadi terlalu berat beban bagi negara moden dan negara pengeluaran pada program sosial mengalihkan sumber dari pasar swasta, sehingga menghambat pertumbuhan ekonomi. Menurut konsep konservatif, kebajikan negara telah putus asa, masyarakat telah mencari pekerjaan dan telah mencipta birokrasi yang besar, terpusat, tidak terkawal dan tidak produktif. Para penyokong pandangan ini berpendapat bahawa kebajikan negara harus ditadbir dengan cekap, dan banyak kegiatan kebajikan dan kesejahteraan negara yang harus diserahkan kepada badan amal dan syarikat swasta. Sebagai rujukan untuk definisi Briggs kebajikan negara, konservatif hanya menyokong kegiatan pendapatan minimum negara yang kontemporari.
Pemeriksaan semula masyarakat kapitalis kontemporari bermula pada tahun 1960 telah menghasilkan tafsiran Marxis tentang kebajikan negara.Dalam pandangan ini, dalam masyarakat seperti Kanada, yang didominasi oleh pasaran swasta, adalah eksploitasi pekerja yang menyokong pertumbuhan yang semakin meningkatkan modal di tangan pengusaha swasta. Dalam konteks ini, peranan utama dari negara moden adalah penyediaan tenaga kerja yang terlatih, terdidik, bertempat dan disiplin sedia bagi pengusaha kapan dan di mana perlu. Untuk mencapai hal ini, kebajikan dan bukan sekuriti akan terlibat dalam regulasi perempuan, anak-anak dan keluarga melalui undang-undang yang menjejaskan perkahwinan, perceraian, kontrasepsi, pemisahan, adopsi, dan sokongan anak kerana keluarga merupakan institusi yang terlibat secara langsung dengan persiapan sekarang dan masa depan generasi pekerja dan dalam peruntukan pekerjaan, pendidikan, perumahan, dan kesihatan awam dan swasta

No comments:

Post a Comment