Tuesday, September 28, 2010

bill clinton

pemilihan Bill Clinton sebagai Presiden pada November 1992 dibawa ke Washington, DC, sebuah "self-mengakui dasar wonk '[rumah tangga] yang jelas kurang selesa dengan hal-hal asing dan pertahanan dari pendahulunya semua. kempen presiden 1992, calon Clinton menyatakan dengan jelas bahawa "jika pertempuran itu harus diperjuangkan, sumber daya campur tangan dikerahkan, akan berada dalam perang melawan masalah-masalah domestik, bukan musuh asing." Dengan kata lain, masyarakat telah diberi idea yang bagus bahawa jika Clinton terpilih, ia akan "fokus seperti sinar laser" pada ekonomi dalam negeri untuk menjadi dasar presiden George Bush pada dasar domestik sahaja. Namun, kerana dia menghabiskan sebahagian besar waktunya membahas masalah rumah tangga , pandangannya mengenai dasar luar negeri dan tempat Amerika di dunia pasca-perang dingin sebahagian besar masih merupakan misteri.

Beberapa berpendapat bahawa sifat ad hoc, yang tidak konsisten dari dasar luar negeri Amerika selama tahun 1993 dan 1994 lebih banyak memberikan sumbangan kepada pasaran yang berkembang bahawa Presiden Clinton masih belum mengembangkan pandangan dunia yang koheren. Selama masa pertama, misalnya, ia mendapat gelaran "William Waffler" bagi yang konsisten pemerintahannya seharusnya dapat menyambung retorik dengan dasar tentang pelanggaran hak asasi manusia di China, masalah pelarian di Cuba dan Haiti, mendapatkan Amerika Syarikat yang terlibat dalam konflik, kejadian tragis di Bosnia. Dengan demikian, beliau berusaha untuk melihat citra pemerintahan pa Clinton pada dunia telah menjadi penyebab banyak perdebatan dan fokus akademik, terutama kerana sebagai "generasi baby boom" Presiden pertama, Clinton sangat sedikit "dalam pandangan dunia yang sama dengan pengalaman hidup dan berkongsi dari generasi pemimpin Perang Dingin yang mendahuluinya.

Banyak analisis dasar luar negeri Clinton di pertengahan semester mencirikan cara pandang presiden dan dasar pemerintahannya sebagai tidak konsisten / tidak koheren, kompleks / rumit, atau tidak ada. Fred Greenstein menggambarkan pendekatan Clinton kepada dasar luar negeri sebagai "sangat personalistis dan kadang-kadang ragu-ragu" dan pandangan dunia sebagai Wolfowitz umumnya sepakat dengan Greenstein, menyebutnya "bingung dan tidak konsisten." "Konsisten." Friedman juga bersetuju, memanggil presiden sebagai"cetak biru dasar luar negeri tidak ada" dan kacau. Brent Scowcroft ciri pemerintahan Clinton pada dunia sebagai "pandangan dasar luar negeri yang bergerak menjadi mangsa keatas keseimbangan terkini dan kekuatan."

Gelb dan lain-lain tidak setuju, dengan alasan bukan bahawa Clinton memang mempunyai pandangan dunia yang koheren:. Analisis ini menyatakan bahawa cara pandang Presiden Clinton adalah "rumit dan koheren" daripada tidak konsisten dan bingung . Schneider, misalnya, berpendapat bahawa Presiden Clinton telah membangunkan kohesif , rasa kompleks polisi AS sebagai "lebih pelbagai hala" dan berorientasikan pada usaha-usaha kolektif "untuk menghadapi ancaman terhadap keamanan [antarabangsa] . J. Bryan Hehir juga bersetuju bahawa pemerintahan Clinton dunia adalah kompleks dan menunjukkan bahawa. ini adalah satu entiti disesuaikan untuk realiti dunia yang telah berubah menjadi suatu gelaran yang sangat mendalam dan perubahan di tempat kerja di dunia telah membuat rumusan strategi yang paling mustahil."

Pusat lain melihat jangka pada idea bahawa Clinton hanya tidak mempunyai pandangan dunia dasar luar negeri kerana ia hampir secara eksklusif memfokuskan pada masalah politik, ekonomi, dan sosial dalam negeri. Robert Pastor menjelaskan bahawa Bill Clinton membenarkan pemerintahannya "internasionalisme dengan merujuk pada pertimbangan politik domestik seperti ubat-ubatan, kejahatan, atau pekerjaan, dan bahawa ia menggunakan pengiraan politik dalam negeri untuk kadar yang banyak dan bagaimana untuk menangani krisis asing." Berman dan Goldman berpendapat bahawa "Clinton telah mendefinisikan tujuan nasional AS sebagai salah satu pembaharuan dalam negeri." . Lieber melaporkan bahawa selepas menjawat jawatan sebagai presiden, Clinton awalnya enggan untuk mencurahkan perhatian untuk dasar luar negeri, tapi jika polisinya harus perluaskan, itu akan berpusat pada perhubungan antara keprihatinan domestik dan antarabangsa, khususnya hubungan antara global dan ekonomi domestik.

kajian yang terbaru dan perdebatan menunjukkan bahawa masih ada kekurangan yang memutuskan konsensus mengenai apakah Presiden Clinton telah mengembangkan suatu pandangan dunia yang koheren.. Lieber, misalnya, berpendapat bahawa pertama-istilah dasar luar negeri pemerintahan itu adalah dengan sangat personal dan kadang-kadang ragu dalam membuat keputusan. Dia bagaimanapun, kebingungan dan keraguan dapat difahami mengingati perang dingin. berpendapat tidak adanya ancaman luaran dan keutamaan berkurang untuk urusan luar negeri.".Thomas Omestad ,Clinton dua tahun telah merosakkan dasar-dasar yang tidak konsisten, tidak pasti, dan mengelirukan terhadap Serbia Bosnia, komunis China, dan diktator Haiti, antara lain Menurut Omestad .Namun, dua tahun terakhir menunjukkan jangka pertama Clinton bahawa ia mengembangkan suatu dasar luar negeri yang konsisten dan berkesan:. "realisme adalah berlaku atas idealisme praktikal, kejelasan atas kebingungan ilusi yang. lebih besar koherensi dasar yang akan dicapai.

Di sisi lain, Charles William Maynes berpendapat bahawa Clinton bermula dengan dasar luar negeri yang koheren namun telah berakhir dengan seorang yang tidak konsisten pada dasar "reaktif" dan pandangan dunia .Menurut Maynes., Pentadbiran pejabat dengan visi keterpusatan Amerika pasca-perang dingin dasar luar negeri pada idea demokrasi dan pasaran bebas . Namun, kerajaan meninggalkan dasar ini dan mula mengikuti pola dasar reaktif, di mana kejadian-kejadian dan bukan doktrin telah mendorong respon dasar luar negeri. pada jalur yang sama, satu kali calon presiden Parti Republik Arlen Specter kritis menunjukkan bahawa amerika syarikat menyatakan keperluan presiden yang memprovokasikan dasar luar negeri yang lebih konsisten.

Berbeza dengan Maynes, dan dalam menyokong Omestad, yang lain berpendapat bahawa Clinton bermula tidak konsisten tetapi telah membangunkan pandangan dunia kohesif dan dasar luar negeri. Sebagai contoh, Douglas Brinkley mengatakan presiden mengambil dasar luar negeri yang berpusat pada pengurusan krisis bukan doktrin strategik, tetapi dengan jangka menengah memutuskan dasar yang berpusat pada negara .Menurut Brinkley, sejak tahun 1994, Presiden Clinton telah mengikuti jalur dasar yang konsisten dan berkesan . dalam meningkatkan demokrasi baru dan ekonomi pasaran di mana dan Akhirnya,

No comments:

Post a Comment