Selepas penubuhan piagam ASEAN, agenda di mana negara-negara ASEAN akan menyelesaikan
pelaksanaan segera memerlukan kemahuan politik kuat dan rangka kerja sokongan mencukupi. Untuk Indonesia,
mencari gali dan cabaran bagi pelaksanaan piagam ini ialah mostlu dalam borang itu reformasi undang-undang
berkaitan untuk undang-undang organisasi antarabangsa. Dari perspektif antarabangsa, kedudukan Indonesia sebagai
hos yang mempunyai ibu pejabat ASEAN, nyata sekali menjejaskan pembangunan undang-undang antarabangsa, terutama pada undang-undang
organisasi antarabangsa. Kelahiran piagam ASEAN sebagai satu perjanjian antarabangsa datang dari satu proses perundingan lama. Menyelaraskan
dan bersetuju akan pelbagai aspek kepentingan ahli kesepuluh ASEAN ke dalam satu entiti tunggal yang
mengikat secara sah ,hanya satu bahagian diplomasi masa yang panjang yang mana semua parti telah merangka
Piagam ASEAN menjadi berjaya. Keamanan, kestabilan, pembangunan , dan kebajikan rantau telah menjadi asas dan
yang akan bersatu di Asia Timur Selatan dalam satu entiti tunggal ASEAN.
bagi Indonesia implikasi menganjurkan dan mengemukakan prospek nya sendiri dan cabaran-cabaran adalah salah satu cara untuk orang Indonesia
dan untuk hubungan orang Indonesia.undang-undang antarabangsa mempertimbangkan karakter Piagam ASEAN. Untuk Indonesia, prospek undang-undang antarabangsa dan akibat cabaran-cabaran piagam ASEAN mungkin
melihat dalam dua aspek, yang berada dalam aspek dalaman dan dari segi zahir. Dalam aspek dalaman, undang-undang Indonesia akan
dipengaruhi oleh undang-undang antarabangsa terutama undang-undang organisasi antarabangsa. undang-undang Indonesia mesti menghubungkan kepentingan
undang-undang antarabangsa dan kepentingan undang-undang negaranya
Wednesday, October 20, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment