ejak penubuhan pada 1967, kewujudan ASEAN sebagai satu organisasi antarabangsa dalam kedaerahan
datar dan dalam tahap International telah jauh dari memuaskan. Berbanding dengan lain pertubuhan serantau seperti
Kesatuan Eropah, ASEAN berkongsi satu tahap yang rendah tahap personaliti antarabangsa dan integriti. ASEAN telah Tinggi
Majlis dalam menyelesaikan pertikaian antarabangsa antara ahlinya masih belum ini badan tidak pernah digunakan. Dalam Sipadan dan
Pertikaian Ligitan antara Indonesia dan Malaysia misalnya, parti bertentangan mengutamakan kepada menyelesaikan pertikaian
melalui bidang kuasa Mahkamah Pengadilan Antarabangsa (ICJ) agak yang menyelesaikan
Prinsip-prinsip Tidak Campur Tangan telah
pernah dilaksanakan dalam satu cara tegar memandangkan ketiadaan tribunal Human Right dalam peringkat serantau sebagai dikongsikan
oleh lain pertubuhan serantau ialah satu daripada faktor penyumbang. Usul liberalisasi perdagangan dalam peringkat serantau telah
juga membuktikan menjadi bermasalah. Sebagai respons untuk isu-isu itu di atas, sepuluh orang ahli negeri telah membuat usaha memperkuat
ASEAN dengan merangka ASEAN Charter sebagai ramalan penganalisis ASEAN itu akan menjadi akibat yang lebih banyak terkemuka
ratifikasi piagam sebegitu. Dalam yang lain tangan, pandangan pesimistik juga bangkit, sebagai piagam tidak akan membawa tentang
satu perubahan. ASEAN akan kekal sambil ia ialah; ketiadaan kuasa dan bidang kuasa dalam memberikan respons kepada ahli-ahli yang memiliki
pencabulan komited pada International Law. Selewat-lewatnya hujung tahun ini sepuluh negara-negara anggota telah menandatangani piagam sebagai
prasyarat untuk Charter menjadi mengikat secara sah. Ia adalah bersekongkol untuk membincangkan soalan bagaimana dengan
prospek dan cabaran-cabaran penguatkuasaan undang-undang dan hubungan antarabangsa untuk Indonesia dan ASEAN sendiri akibat
ratifikasi ASEAN Charter.
Monday, October 18, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment