Wednesday, October 20, 2010

kritikan io

artikel ini lebih menumpukan kepada piagam ASEAN ,yang mana negara-negara ASEAN membincangkan tentang perlaksanaan dan kemahuan politik serantau semata-mata.cabaran utama dalam piagam ASEAN adalah reformasi yang mana bentuk reformasinya berkaitan dengan undang-undang antarabangsa.artikel ini juga lebih membincangkan isu-isu indonesia sebagai hos atau tuan rumah sebagai pusat ASEAN yang lebih mempengaruhi undang-undang antarabangsa dan organisasi antarabangsa.Dalam konteks ini kewujudan piagam ASEAN dijangka menyegerakan proses membentuk
wawasan ASEAN Community 2020. artikel ini juga lebih membincangkan tentang Prospek undang-undang antarabangsa dan cabaran-cabaran akibat Piagam berkenaan.dari aspek perjanjian antarabangsa mereka lebih kepada pelaksanaan piagam ASEAN yang perlu
susulan bersifat perkauman dengan kemahuan politik kuat dan prasyarat satu cara elok dalam pelaksanaan.

Dengan itu,artikel ini membincangkan piagam ASEAN yang dikelolakan oleh Indonesia dan piagam ASEAN secara rasmi menjadi bahagian daripada
undang-undang antarabangsa Indonesia. Beberapa implikasi sah piagam ASEAN untuk Indonesia terutamanya ialah pengiktirafan untuk
ASEAN sebagai satu pertubuhan serantau antarabangsa yang mana pasukan-pasukan keamanan dan kapasiti undang-undang dalam perhatian kepada undang-undang antarabangsa Indonesia.
antara lain dalam piagam ini ialah; (i) Drafting Contracts, (ii) Berniaga harta , dan (iii) hak mendakwa bagi dan
jadi telah menyaman sebelum mahkamah saksama. sebagaimana jauh had untuk satu pertubuhan serantau antarabangsa untuk Mahkamah saksama Indonesia atau buat satu pertubuhan serantau antarabangsa mungkin sendiri

rujukan io

References
-Anthony Aust, Modern Treaty law and Practice, Cambridge University Press, 2000.
-Jan Klabbers, The Concept of International Law, Martinus Nijhoff Publisher, 1996
-John O’Brien, International law, Routledge Cavendish, 2001
-Rudiger Wolfrum and Volker Roben, Development of International Law in Treaty Making Process, Springerm 2005.
-Vienna Convention on the Law of Treaties, 1969
-Charter of the Association of Southeast Asian Nation

kesimpulan io

Dengan fakta itu piagam ASEAN itu telah memberi kesan dan akan bermula satu babak baru bukan sahaja untuk ASEAN sebagai
satu pertubuhan serantau tetapi juga untuk Indonesia sebagai satu negara-negara anggota. ASEAN dan pasukan-pasukan keamanan meruapakan satu kerangka institusi yang sah dan untuk mencapai matlamat bersama yang telah dipersetujui. Dengan piagam ASEAN , ASEAN telah berkembang dari satu
organisasi longgar dan menjadi sebuah organisasi berdasarkan peraturan. Fakta ini secara automatik melibatkan kepada pembangunan
undang-undang antarabangsa terutama sekali dalam rantau ASEAN yang merujuk kepada status ASEAN sebagai satu triti antarabangsa
daripada sumber-sumber antarabangsa
Dalam konteks ASEAN, kewujudan piagam ASEAN dijangka menyegerakan proses membentuk
wawasan ASEAN Community 2020. Prospek undang-undang antarabangsa dan cabaran-cabaran ASEAN.piagam ASEAN berkenaan merupakan aspek triti antarabangsa yang melaksanakan piagam ASEAN. susulan daripada bersifat perkauman dengan kemahuan politik yang kuat dan prasyarat satu cara elok dalam pelaksanaan piagam ini.

Untuk Indonesia sendiri, prospek undang-undang antarabangsa dan cabaran-cabaran akibat piagam ASEAN berkenaan
aspek perjanjian antarabangsa dibahagikan kepada dua aspek; dalaman dan luar. Dalam aspek dalaman, Indonesia memerlukan untuk
jalankan pembetulan sah memerintah organisasi antarabangsa. Dalam kes ini Indonesia dipengaruhi oleh
undang-undang antarabangsa. Manakala dalam segi zahir, kedudukan Indonesia sebagai tuan rumah ASEAN mungkin mempengaruhi
pembangunan undang-undang antarabangsa terutama berkenaan undang-undang organisasi antarabangsa.

summary io

Selepas penubuhan piagam ASEAN, agenda di mana negara-negara ASEAN akan menyelesaikan
pelaksanaan segera memerlukan kemahuan politik kuat dan rangka kerja sokongan mencukupi. Untuk Indonesia,
mencari gali dan cabaran bagi pelaksanaan piagam ini ialah mostlu dalam borang itu reformasi undang-undang
berkaitan untuk undang-undang organisasi antarabangsa. Dari perspektif antarabangsa, kedudukan Indonesia sebagai
hos yang mempunyai ibu pejabat ASEAN, nyata sekali menjejaskan pembangunan undang-undang antarabangsa, terutama pada undang-undang
organisasi antarabangsa. Kelahiran piagam ASEAN sebagai satu perjanjian antarabangsa datang dari satu proses perundingan lama. Menyelaraskan
dan bersetuju akan pelbagai aspek kepentingan ahli kesepuluh ASEAN ke dalam satu entiti tunggal yang
mengikat secara sah ,hanya satu bahagian diplomasi masa yang panjang yang mana semua parti telah merangka
Piagam ASEAN menjadi berjaya. Keamanan, kestabilan, pembangunan , dan kebajikan rantau telah menjadi asas dan
yang akan bersatu di Asia Timur Selatan dalam satu entiti tunggal ASEAN.
bagi Indonesia implikasi menganjurkan dan mengemukakan prospek nya sendiri dan cabaran-cabaran adalah salah satu cara untuk orang Indonesia
dan untuk hubungan orang Indonesia.undang-undang antarabangsa mempertimbangkan karakter Piagam ASEAN. Untuk Indonesia, prospek undang-undang antarabangsa dan akibat cabaran-cabaran piagam ASEAN mungkin
melihat dalam dua aspek, yang berada dalam aspek dalaman dan dari segi zahir. Dalam aspek dalaman, undang-undang Indonesia akan
dipengaruhi oleh undang-undang antarabangsa terutama undang-undang organisasi antarabangsa. undang-undang Indonesia mesti menghubungkan kepentingan
undang-undang antarabangsa dan kepentingan undang-undang negaranya

Tuesday, October 19, 2010

loporan interim di kg garama beufort

hari pertama
sabtu-15.10.2010
para peserta atau ahli-ahli interim seksyen 2 telah berkumpul di hadapan bustop perpustakaan pada jam 2.00 petang lagi.seramai 45 orang peserta yang telah mengiluti rombongan ini.pada jam 2.30 bas telah bertolak dari UMS kekg garama,beufort.perjalanan ke tempat tersebut telah mengambil masa selama lebih kurang 3 jam.sepanjang perjalanan para peserta tidak mempunyai aktiviti.pada lebih kurang jam 5.00 kami telah tiba di kg Garama dengan selamat.setiba disana,kami telah disambut dengan meriahnya oleh penduduk kg dan keluarga angkat.ketibaan kami diiringi dengan paluan kulingtangan iaitu muzik tradisi penduduk kampung.selepas itu majlis diteruskan dengan ucapan pengarah program iaitu saudara azwan bin junad. dan diteruskan dengan pembahagian dan penyerahan kepada keluarga angkat masing-masing.pada majlis tersebut penyerahan sumbangan seperti beras turut diberikan kepada keluarga angkat.setelah selesai majlis,para peserta dibawa balik ke rumah kelurga angkat masing-masing.pada malam tersebut adalah bersama keluarga angkat tetapi kami pergi ke sekolah untuk menyiapkan banner yang belum digantung.
hari ke-2
16.10.2010
tepat pada jam 8.00 kami telah berkumpul di sekolah rendah garama untuk membuat persiapan motivasi pelajar pada jam 8.30.kami telah mengarahkan semua pelajar untuk datang ke astaka danke kaunter untuk pendaftaran bagi mendengar ceramah motivasi.setelah siap segala urusan pendaftaran,para peserta telah diberi motivasi oleh saudara azwan bin junad iaitu pengarah program tersebut. setelah ceramah selesai murid-murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan diketuai oleh dua orang fasilitator untuk membuat latihan dalam kumpualan(LDK).ldk ini turut disaksiakn oleh penyelaras INTERIM iaitu en.samsuidin.tepat jam 9.30 pengarah pusat kokum iaitu dr.bala suramaniam telah datang dan sekaligus telah membuat ucapanjuga motivasi kepada murid-murid.setelah tamat ldk,murid-murid akan mempersembahkan persembahan kumpulan mereka.majlis motivasi tamat dan para peserta akan menikmati jamuan makan tengah hari.majlis di jangka selesai dan bersurai pada jam 2.00.pada jam 3.00 para peserta datang ke sekolah untuk membuat gotong royong bersama-sama penduduk kampung untuk mengecat bangunan sekolah,membersihkan balairaya dan membersihkan kawasan sekolah.selepas itu,acara sukaneka telah diadakan bersama penduduk kampung,para peserta dan keluarga angkat masing-masing.antara acara yang di dipertandingkan ialah acara makan epal,tiup belon,cari gula-gula dalam tepung dan baling kelapa.tepat jam 5.00 petang acara dijamgka selesai.
malam
malam kebudayaan bersama penduduk kampung
pada jam 8.00 malam kami telah datang awal untuk menyediakan tempat.setelah semuanya selesai,majlis dijangka bermula.majlis dimulakan dengan semua peserta interim akan membuat persembahan koir.sebanyak dua buah lagu telah dipersembahkan.selepas itu para peserta akan membuat persembahan kebudayaan masing-masing bersama keluarga angkat.keluarga yang membuat persembahan terbaik akan diberikan hadiah.selama berlangsungnya majlis tersebut semua bergembira walaupun membuat persiapan pada saat-saat akhir.dan yang paling mengembirakan ialah keluarga dari kumpulan saya telah memenangi persembahan tersebut.pada malam itu semua peserta dan penduduk kampung telah bergembira bersama-sama.tepat jam 12.30majlis dijangka selesai dan balik ke rumah masing-masing.
hari ke-3
ahad 17.10.2010
tepat jam 8.00 semua peserta telah berkumpul di sekolah sk Garama.majlis penutupan akan diadakan dengan ucapan dari saudara pengarah program iaitu azwan bin junad ketua kampung,kampung garama.acara pemberian sumbangan kepada keluarga angkat yang terlibat juga telah diadakan.setelah itu,keluarga angkat juga diberi peluang untuk memberi cendera kenangan dan cendera hati kepada anak-anak angkat mereka.selaesai amjlis tersebut semua dijemput untuk menikmati makan tengahari.sebelum itu,para peserta akan bergotong royong untuk membersihkan kawasan sekolah dan kawasan yang patut dibersihkan..setelah selesai,semua peserta anak angkat akan bersalam dengan semua penduduk kampung garama sebelum berangkat pulang ke UMS.tepat ajm12.30 kami semau berangkat pulang dan tepat jam 3.00 petang kami telah tiba di UMS.

Monday, October 18, 2010

intro jurnal io

ejak penubuhan pada 1967, kewujudan ASEAN sebagai satu organisasi antarabangsa dalam kedaerahan
datar dan dalam tahap International telah jauh dari memuaskan. Berbanding dengan lain pertubuhan serantau seperti
Kesatuan Eropah, ASEAN berkongsi satu tahap yang rendah tahap personaliti antarabangsa dan integriti. ASEAN telah Tinggi
Majlis dalam menyelesaikan pertikaian antarabangsa antara ahlinya masih belum ini badan tidak pernah digunakan. Dalam Sipadan dan
Pertikaian Ligitan antara Indonesia dan Malaysia misalnya, parti bertentangan mengutamakan kepada menyelesaikan pertikaian
melalui bidang kuasa Mahkamah Pengadilan Antarabangsa (ICJ) agak yang menyelesaikan
Prinsip-prinsip Tidak Campur Tangan telah
pernah dilaksanakan dalam satu cara tegar memandangkan ketiadaan tribunal Human Right dalam peringkat serantau sebagai dikongsikan
oleh lain pertubuhan serantau ialah satu daripada faktor penyumbang. Usul liberalisasi perdagangan dalam peringkat serantau telah
juga membuktikan menjadi bermasalah. Sebagai respons untuk isu-isu itu di atas, sepuluh orang ahli negeri telah membuat usaha memperkuat
ASEAN dengan merangka ASEAN Charter sebagai ramalan penganalisis ASEAN itu akan menjadi akibat yang lebih banyak terkemuka
ratifikasi piagam sebegitu. Dalam yang lain tangan, pandangan pesimistik juga bangkit, sebagai piagam tidak akan membawa tentang
satu perubahan. ASEAN akan kekal sambil ia ialah; ketiadaan kuasa dan bidang kuasa dalam memberikan respons kepada ahli-ahli yang memiliki
pencabulan komited pada International Law. Selewat-lewatnya hujung tahun ini sepuluh negara-negara anggota telah menandatangani piagam sebagai
prasyarat untuk Charter menjadi mengikat secara sah. Ia adalah bersekongkol untuk membincangkan soalan bagaimana dengan
prospek dan cabaran-cabaran penguatkuasaan undang-undang dan hubungan antarabangsa untuk Indonesia dan ASEAN sendiri akibat
ratifikasi ASEAN Charter.

Sunday, October 10, 2010

cabaran globalisasi

Setakat mana satu negara-bangsa atau budaya telah diglobalisasikan dalam tempoh satu tahun sehingga baru-baru ini disukat dengan menggunakan proksi-proksi mudah seperti pergerakan perdagangan, migrasi, atau pelaburang asing secara langsung. Satu lagi pendekatan yang lebih sophisticated untuk menyukat globalisasi adalah indeks yang diperkenalkan badan pemikir Swiss KOF baru-baru ini. Indeks menyukat tiga dimensi utama globalisasi: ekonomi, sosial dan politik. Sebagai tambahan kepada tiga indeks-indeks menyukat ketiga-tiga dimensi ini, satu indeks menyeluruh globalisasi dan sub-indeks merujuk kepada pergerakan ekonomi yang tulen, halangan ekonomi, data tentang perhubungan peribadi, data tentang pergerakan informasi, dan data mengenai jarak antara budaya dikira. Data baru terdapat setiap tahun bagi 122 negara. Mengikut indeks, negara yang paling berglobalisasi adalah Amerika Syarikat diikuti oleh Sweden, Canada dan United Kingdom, manakala negara-negara paling kurang globalisasinya adalah Togo, Chad dan Republik Afrika Tengah.[13]

Terdapat banyak perbincangan akademik tentang fenomena globalisasi sebagai sesuatu yang benar atau hanya khayalan. Walaupun penggunaan istilah ini meluas, ramai pengarang berhujah bahawa ciri-ciri yang diatribusi kepada globalisasi telah dilihat dalam detik lain bersejarah. Juga, ramai menotakan bahawa ciri-ciri berkenaan, seperti kenaikan perdagangan antarabangsa dan peranan lebih penting badan koperat antarabangsa tidak begitu mendalam sebagaimana disangka.

Sesetengah pengarang lebih menyukai istilah keantarabangsaan daripada globalisasi. Dalam keantarabangsaan, peranan yang dimainkan negara-negara lebih besar, dimana globalisasi dalam bentuknya yang paling sempurna menghampuskan keperluan negara bangsa. Maka, mereka berhujah bahawa sempadan negara-negara, dalam maksud meluas, jauh daripada dimansuhkan, dan proses globalisasi tidak berlaku, dan berkemungkinan tidak akan berlaku (lihat Linda Weiss) terutama apabila mengira bahawa dalam sejarah dunia, keantarabangsaan tidak pernah menjadi globalisasi (Kesatuan Eropah dan NAFTA pun masih belum membuktikan kes mereka).

Walau bagaimanapun, dunia semakin berkongsikan masalah dan cabaran yang tidak mengikut sempadan negara-bangsa, paling ketaranya adalah pencemaran alam sekitar semulajadi dan gerakan yang dahulunya anti-globalisasi telah menukar menjadi gerakan untuk gerakan untuk globalisasi dari bawah, yang mencar cara melalui eksperimentasi, bentuk organisasi sosial yang merentasi negara-bangsa dan demokrasi perwakilan. Dimana hujah asal yang globalisasi sedang berlangsung boleh dinafikan dengan argumentasi keantarabangsaan, seperti diatas, kemunculan suatu gerakan antarabangsa tidak boleh dipertikai dan kita boleh berbincang tentang satu proses benar kearah satu masyarakat global pelbagai masyarakat. Pengarang lainnya pula mengemukakan hujah bahawa kita kini berada dalam alam transisi ke satu fasa ketamadunan; bentuk dan ciri-ciri masyarakat global dipertikaikan dan akan ditentukan dengan pilihan-pilihan yang kita akan buat dalam dekad-dekad masa hadapan. Sebagai contoh, Kumpulan Senario Global[3] telah menggariskan wawasan alternatif masa depan dunia, dengan "kuasa pasaran" atau globalisasi ekonomi hanya merupakan satu pilihan, diperbandingkan dengan "reformasi dasar", "dunia kubu", "kegagalan", "eko-komunalisme", dan "paradigma pertahanan baru".

Sesetengah tetap dengan pendirian bahawa globalisasi adalah geografi khayalan; iaitu, satu alat politik neo-liberalis, yang cuba menggunakan sesetengah imej dan wancana politik dunia untuk menjustifikasi agenda politik mereka. Pengarang buku-buku seperti No Logo (Tiada Logo) mendakwa bahawa dengan mengemukakan satu gambaran dunia yang telah diglobalisasikan, institusi-institusi Bretton Woods boleh menuntut negara-negara membuka ekonomi mereka kepada liberalisasi dibawah Program Penyesuaian Struktur yang menggalakkan kerajaan-kerajaan membayai program-program penswastaan sebagai lebih utama daripada kebajikan sosial dan perkhidmatan awam
rujukan;Forum Antarabangsa mengenai Globalisasi
Immanuel Wallerstein, "Globalisasi atau Era Perubahan

glbalisasi

globalisasi yang sepatutnya membawa kebaikan kepada semua negara melalui pasaran terbuka, liberalisasi dan perubahan kawal selia serta perubahan teknologi, gagal meningkatkan taraf hidup majoriti penduduk dunia.
globalisasi sebenarnya memerlukan ciri-ciri kemanusiaan dengan peluang dan faedah yang dapat dikongsi secara sama rata dan lebih adiljika tiada langkah-langkah tertentu diambil untuk mengurangkan jurang yang semakin melebar di kalangan masyarakat, globalisasi akan hanya mewujudkan ancaman terhadap kesejahteraan manusia.

``Walaupun globalisasi mempunyai banyak kelebihan tetapi ia juga menyebabkan wujudnya ketidaksamarataan yang ketara dan memperlihatkan mereka yang berada mendapat lebih manfaat berbanding golongan yang kurang berada
pada tahun 1997 jurang pendapatan di antara satu perlima daripada penduduk di negara kaya dan satu perlima penduduk di negara miskin, adalah 74 kepada 1, meningkat daripada 60 kepada 1 pada tahun 1990 dan daripada 30 kepada 1 pada tahun 1960.

Katanya, ketidaksamarataan dan jurang pendapatan semakin melebar dan negara-negara kaya dan berkuasa besar nampaknya tidak mengendahkan perkara tersebut
rujukan:http://skypin.tripod.com/ekon/ekon80.html

GLOBALISASI hari ini telah menjadi semacam fenomena paling penting. Ia mendekatkan dunia melalui banyak cara perdagangan yang luas, liberalisasi pasaran, teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), pergerakan merentas sempadan yang semakin bebas dan rangkaian media global yang merebakInteraksi antara negara dan masyarakat juga semakin kerap dan melebar berbanding dahulu.

Aliran modal antarabangsa telah meningkat dengan banyak dengan kadar pelaburan langsung asing (FDI) meningkat tujuh kali ganda dari 1970 hingga 1990-an. Aliran modal jangka masa pendek - yang kebanyakannya mudah meruap - meningkat lebih tiga kali ganda berbanding 1980-an, dan sekarang jumlah kasarnya lebih daripada AS$2 trilion. Jumlah pelancong yang melawat negara lain juga meningkat dua kali ganda antara 1980 dan 1986, daripada 260 juta kepada 590 juta pelancong setahun.

Dan tentunya kerana teknologi yang lebih baik dan lebih murah, manusia berhubung lebih kerap dan lebih lama. Masa yang dihabiskan untuk panggilan telefon antarabangsa melonjak daripada 33 bilion minit pada 1990 kepada 70 bilion pada 1996. Dan ini belum lagi mengambil kira kesan e-mel dan Internet
Globalisasi yang sepatutnya menjadi sesuatu yang positif kepada semua negara yang seharusnya mendapat manfaat daripada pasaran bebas, liberalisasi, pembatalan kawal selia dan perubahan teknologi, telah gagal untuk meningkatkan taraf kehidupan majoriti penduduk dunia.

Dalam konteks ini, globalisasi sangat memerlukan nilai-nilai kemanusiaan. Peluang dan manfaat globalisasi perlu dikongsi dengan lebih luas dan saksama. Sekiranya tiada apa dilakukan bagi menangani jurang yang luas ini, globalisasi akan menjadi ancaman kepada keselamatan dan kesejahteraan manusia. Pasaran modal antarabangsa yang tidak terkawal yang menjerumuskan ekonomi Asia meninggalkan kesan sosioekonomi yang sukar dipulihkan. Kesannya, kestabilan politik yang menjadi kebanggaan rantau Asia Tenggara tidak boleh lagi dipandang ringan.

Kekurangan global begitu meluas sehingga saya bimbang di sesetengah rantau, masalah-masalah ini seperti bom jangka yang menunggu masa untuk meletus tetapi tidak diendahkan oleh mereka yang kaya dan berkuasa.
rujukan:http://skypin.tripod.com/rencana/renc36.html

GLOBALISASI

Dengan perkataan ini mempunyai makna teknikal dan politik, secara tentunya kumpulan berlainan mempunyai penakrifan sendiri tentang sejarah "globalisasi". Dalam penggunaan am dalam bidang ekonomi dan politik ekonomi, ia adalah satu sejarah perkembangan perdagangan antara negara berdasarkan institusi-institusi stabil yang membenarkan firma dalam negara berlainan betukar barangan dan perkhidmatan dengan geseran minima.

Istilah "liberalisasi" menjadi penerimaan model ekonomi Neoklasik yang berdasarkan pergerakan barangan dan perkhidmatan tampa sekatan antara bidang ekonomi berasingan. Ini menyebabkan pengkhususan negara-negara dalam eksport, dan tekannan untuk memansuhkan tarif perlindungan dan halangan lain kepada perdagangan. Waktu standard emas dan liberalisasi abad ke-19 selalunya dirujuk sebagai "Era Pertama Globalisasi". Berdasarkan Pax Britannica dan pertukaran antara barangan dan mata wang yang digantung. era ini berkembang pada masa yang sama dengan pengindustrian. Asas kepada teori ini terdapat dalam hasil kerja David Ricardo tentang kelebihan Bandingan dan Hukum Say mengenai ekuilibrium Am. Pada dasarnya, ia didebatkan bahawa negara akan berdagang secara berkesan, dan apa-apa gangguan sementara dalam permintaan dan penghasilan akan perbetulan dirinya. Institusi standard emas menjadi dalam langkah di negara-negara berindustri maju bermula pada pertengahan tahun 1850 dan 1880, walaupun masa bermulaan tepatnya sering dipertikai.

"Era Pertama Globalisasi" dikatakan beransur-ansur luput dengan permulaan Perang Dunia Pertama dan runtuh dengan krisis standard emas pada hujung dekad 1920an dan permulaan dekad 1930an. Negara yang terlibat dalam era globalisasi pada waktu itu berkembang pesat, termasuk pusatnya Eropah, sesetengah periperinya dan pelbagai benihnya di benua Amerika dan Oceania. Ketidaksamaan antara negara-negara ini jatuh dengan pergerakan barangan, modal dan buruh secara bebas antara negara.

Globalisasi pada era selepas Perang Dunia Kedua dipandu oleh pusingan rundingan perdangangan, pada mulanya dibawah perjanjian GATT (Perjanjian Am Tarif dan Perdagangan) yang kemudiannya menghasilkan perjanjian-perjanjian untuk memansuhkan halangan kepada "perdagangan bebas". Pusingan Uruguay memhasilkan satu triti untuk mencipta Organisasi Perdangangan Antarabangsa atau WTO, untuk menjadi anggota tengah penyelesaikan pertikaian perdagangan. Perjanjian perdagangan bebas antara negara yang lain, termasuk beberapa bahagian Triti Maastricht Eropah dan Perjanjian Perdagangan Bebas Benua Amerika Utara juga ditandatangani dalam tujuan mencapai matlamat menghampuskan tarif, cukai dan lain-lain halangan kepada perdagangan bebas
Globaliasi telah dikenal pasti sebagai dalang disebalik beberapa anjakan, dengan kebanyakannya bermula dari era Perang Dunia Kedua. Ini merangkumi pergerakan komoditi, mata wang, maklumat dan orang secara lebih kerap di peringkat antarabangsa, serta perkembangan teknologi, organisasi, sistem perundangan, dan infrastruktur yang membenarkan pergerakan ini. Kendatipun, kewujudan sesetengah anjakan ini diperdebatkan.

Anjakan dari segi ekonomi
Penambahan perdagangan antarabangsa pada kadar lebih cepat berbanding pertumbuhan ekonomi dunia
Penambahan dalam aliran modal antarabangsa termasuk pelaburan langsung asing
Penubuhan organisasi-organisasi antarabangsa seperti WTO dan OPEC melalui perjanjian
Pembangunan sistem kewangan global
Peranan organisasi antarabangsa WTO, WIPO dan IMF yang megendalikan urusniaga-urusniaga antarabangsa yang bertambah penting
Peningkatan amalan-amalan ekonomi seperi penyumberan oleh perbadanan multinasional
Anjakan dari segi budaya
Penukaran antara budaya pada peringkat antarabangsa yang lebih kerap,
Perebakan dan akses yang lebih baik kepada kepelbagaian budaya, misalnya melalui ekspot filem Hollywood dan Bollywood. Akan tetapi, budaya yang diimpot boleh diasimilisasikan kedalam budaya tempatan, dan seterusnya menyebabkan penghibridan. Bentuk yang paling prominen adalah Kebaratan, tetapi Kecinaan budaya juga berlaku.
Perjalanan dan perlancongan antarabangsa yang semakin bertambah
Imigrasi secara sah dan haram yang terus meningkat
Perebakan makanan-makanan tempatan seperti pizza, makanan Cina dan makanan India kepada negara lain (sering digubah mengikut cita rasa tempatan)
Minat sementara dan budaya pop yang sama di seluruh dunia seperti Doraemon, Pokemon, Sudoku, Origami, siri Idol, YouTube, MySpace dan pelbagai lagi yang lain.
Penggunaan istilah asing yang semakin bertambah. Contohnya perkataan "Amigo" dan "Adios" adalah istilah bahasa Sepanyol yang difahami kebanyakan orang Malaysia. Penduduk Malaysia juga fasih sedikit bahasa Jepun, Korea, dan Hindi tampa mengenali pun bahasanya.
pembangunan satu infrastruktur telekomunikasi global dan aliran data antara sempadan yang lebih kerap menggunakan teknologi-teknologi seperti sebagai internet, komunikasi satelit-satelit dan telefon-telefon.
Penambahan standard yang digunapakai di peringkat antarabanga seperti undang-undang hak cipta dan paten
Pembentukan nilai-nilai universal
Tekanan untuk menubuhkan satu mahkamah jenayah antarabangsa oleh gerakan-gerakan keadilan antarabangsa (lihat Mahkamah Jenayah Antarabangsa dan Mahkamah Keadilan Antarabangsa).
Ia juga dikatakan bahawa keganasan juga telah mengalami globalisasi kerana serangan pengganas masa kini tidak mengira kaitan tempatnya dengan tempat perjuangan mereka sendiri [5][6].
Halangan kepada perdagangan anatarabangsa beransur-ansur dihampuskan semenjak era Perang Dunia Kedia melalui perjanjian antarabangsa seperti Persetujuan Am mengenai Cukai dan Perdagangan (GATT). Beberapa inisiatif telah diambil sebagai hasil GATT dan kemudiannya WTO yang lahir hasil GATT, dan ini merangkumi:

Promosi perdagangan bebas,
Barangan:
Pengurangan atau penghampusan terus cukai dan pembentukan zon perdagangan bebas dengan sedikit ataupun tampa cukai
Pengurangan kos pengangkutan, terutama dengan penciptaan pengkontenaan untuk perjalanan laut.
Modal: pengurangan atau penghampusan kawalan modal
Pengurangan, penghampusan, atau pengharmonian subsidi untuk perniagaan-perniagaan tempatan
Lindungan harta hak cipta
Pengharmonian undang-undang hak cipta semua negara dengan perlindungan lebih ketat
Pengiktirafan supranasional terhadap hak cipta, sebagai contoh, paten yang dikeluarkan oleh China akan diiktiraf di Amerika Syarikat
nota kaki http://ms.wikipedia.org/wiki/Globalisasi

Monday, October 4, 2010

DEMOKRASI ADA KECACATAN

Dalam bidang politik, semua negara mestilah mengamalkan ideologi "Demokrasi Liberal". Kita akui demokrasi adalah sistem pemerintahan yang terbaik yang pernah dicipta oleh manusia. Tetapi ia tidaklah bebas daripada kecacatan. Bagi mereka yang tidak faham had atau sempadan demokrasi, kemungkinannya ialah Kerajaan yang tidak berwibawa, atau yang penuh dengan korupsi akan memerintah. Kadang kala anarki di mana undang- undang tidak dapat dikuatkuasakan akan menimpa negara yang cuba mengamalkan demokrasi yang liberal.

85. Demokrasi bergantung kepada sokongan ramai. Sokongan ini boleh didapati kerana kecekapan calon dan parti dalam memerintah dan membangunkan negara. Tetapi sokongan ramai boleh juga didapati kerana sentimen perkauman, kerana sengaja menyalahtafsirkan agama atau dengan menyogok pengundi.

86. Dalam masa yang sama pengundi pula boleh menggunakan perkauman, kehendak agama kononnya, atau menuntut sogokan bagi diri sendiri atau kumpulan. Dengan ini yang menang dan menjadi Kerajaan bukanlah yang layak dan cekap, tetapi mereka yang mempunyai perasaan perkauman yang tebal atau mereka yang menyalahtafsirkan agama dan memperalatnya atau mereka yang korup. Pemerintahan oleh orang seperti ini akan merosakkan negara. Sebaliknya, parti yang cekap dan bersih daripada sogokan dan rasuah akan kalah.

87. Mungkin niat bangsa Eropah memaksa penerimaan demokrasi adalah baik dan mereka tidak merancang untuk merosakkan negara-negara membangun dengan sengaja. Mereka mungkin percaya bahawa demokrasi akan membawa kebaikan kepada negara membangun seperti ianya membawa kebaikan kepada mereka. Tetapi mereka lupa masa yang panjang yang diambil oleh mereka untuk memahami cara mendapat hasil daripada sistem ini. Rebutan kuasa dalam demokrasi dalam negara yang baru demokratik kerap menyebabkan ratusan parti politik ditubuh. Kerajaan yang berwibawa tidak mungkin ditubuhkan jika sokongan rakyat terbahagi kepada beratus parti. Tidak akan ada satu parti yang akan dapat cukup bilangan wakil untuk mendirikan Kerajaan yang berwibawa
http://www.pmo.gov.my/ucapan/?m=p&p=mahathir&id=757

negara demokrasi

berdasarkan teori kontrak sosial. Ia juga merupakan satu-satunya falsafah besar negara yang tidak termasuk mana-mana ideologi politik disebabkan pelbagai ideologi politik telah memasukkannya sebagai sebahagian daripada mereka sendiri. Kontrakarianisme adalah asas demokrasi moden dan juga pelbagai jenis sosialisme dan sesetengah jenis liberalisme. Dalam pemikiran kontrakarianisme, negara harus melakukan mengikut kehendak umum, iaitu kehendak seluruh masyarakat dan cuba mengharmonikan ia dengan kehendak individu. Negara memberikan barangan awam dan pelbagai jenis lagi barangan yang dipergunakan seharian dan mengelakkan individu daripada masalah menggunakan sesuka hati dengan memaksa mereka membayar cukai.

Liberalisme dalam maksud klasik adalah berdasarkan teori hak semulajadi. Dalam maksud ini, sesetengah ataupun semua "hak" wujud secara semulajadi dan tidak diwujudkan negara. Sebagai contoh, John Locke percaya bahawa hak milikan tanah individu wujud sebelum pembentukan sesuatu negara dan tujuan utama negara adalah untuk menjaga hak ini. Secara sejarahnya, para ahli liberal menekankan apa yang negara tidak patut melakukan daripada apa yang negara patut melakukan. Falsafah liberal mengenai negara adalah apa-apa kuasa yang dimiliki negara harus dibawah hak semulajadi yang wujud secara bebas daripada minda manusia dan lebih berkuasa daripada apa-apa kontrak sosial. Akan tetapi, terdapat pertikaian diantara ahli falsafah liberal tentang apa sebenarnya merupakan hak ini. Pengkritik pula mengatakan bahawa hak-hak ini tidak wujud langsung, kerana tidak dapat diperhatikan dalam alam semulajadi.

Pada sebelah lainnya pula, terdapat juga para ahli falsafah liberal yang menerima teori kontrak. Dalam kebanyakan kes, mereka merupakan ahli politik bersayap kiri liberalisme, dengan nama panggilan ahli liberal sosial (ahli falsafah liberal "Perjanjian Baru" (New Deal); lihat Liberalisme Amerika) dan mahukan konsep negara kebajikan, berbeza dengan para libertarianis yang mahukan negara "minima". Kenaikan dominasi koperat keatas masyarakat dalam abad ke-20 menjadi elemen baru dalam apa yang dipercayai semua tentang apa yang negara harus lakukan untuk melindungi hak awam.

Falsafah Marxisme mengenai negara adalah berdasarkan teori konflik - secara spesifiknya idea konflik klas. Dalam maksud ini, peranan utama negara dalam pengamalan adalah untuk menguatkuasakan sistem kini dimana harta dan tanah dibahagikan secara tidak saksama, dan pengawalan oleh klas tertentu termasuk pengambilan kesempatan. Negara juga menjadi agen tengah dalam pelbagai jenis konflik sosial, dan menjadi sumber keadaan infrustruktur sosial untuk masyarakat keseluruhannya. Dalam sistem feudalisme umpamanya, para bangsawan mengunakan kekuatan ketenteraannya sendiri untuk mengeksploitasi vassal mereka. Dibawah kapitalisme pula, penggunaan kuasa dipusatkan dibawah satu organsisasi khas yang melindungi monopoli klas kapitalis keatas sumber alam, dan memberikan eksploitasi keatas mereka yang tidak mempunyainya. Dalam teori Marxis moden, dominasi klas juga boleh bercanggah dengan beberapa dominasi lain seperti patriaki dan etnik.

Tambahan pula dalam teori Marxis, para klas-klas dan semua jenis pengambilan kesempatan perlu dimusnahkan dengan menubuhkan sistem sosialis dengan diikuti sistem komunis. Tujuan terakhir komunisme adalah satu masyarakat yang tidak berklas, tidak mempunyai tanah dan tidak bernegara iaitu keadaan sama rata; akan tetapi, sosialisme masih mengekalkan hak milikan tanah peribadi sebagai sesuatu yang demokratik. Maka, Marxisme menentang konsep negara berdasarkan teori konflik tetapi tidak mahu memansuhkan negara secara terus. Maka terdapat sedikit pertindanan antara Marxisme dengan kontrakarianisme: negara sosialis yang para Marxis mahukan dalam rancangan jangka pendek mereka adalah berdasarkan satu kontrak sosial. Negara ini kemudiannya haruslah berunsur-unsur "hilang" semasa demokrasi terus mengambil-alih demorasi perwakilan. Selepas prosesnya selesai, orde baru komunis telah dicapai dan negara tidak wujud secara berasingan daripada rakyatnya.

Dalam pemikiran konservatif yang berdasarkan kuasa besar semulajadi, struktur kini dimana tradisi dan hierarki klas, patriaki, dominasi etnik, etc.) dilihat sebagai membawa kebaikan kepada semua. Pendek kata, ia berasaskan idea bahawa pengamalan perkara tradisi adalah baik dan seharusnya dikekalkan. Maka, para ahli konservatif menerima sesetengah idea daripada liberalisme dan Marxisme, tetapi melihatnya dalam konteks berbeza: negara memaksa rakyat menerima klas dan pelbagai dominasi lainnya, tetapi ini dilihat sebagai perlu demi kebaikan mereka. Kepercayaan ini berdasarkan bahawa keadaan ini terbukti berjaya secara dahulu lagi. Tambahan pula, sebagaimana para liberalis, negara telah sekian lama wujud dan "semulajadi". Ramai para ahli falsafah konservatif mengeluarkan kenyataan bersetuju dengan teori hak semulajadi, terutama dalam dekad-dekad kebelakangan ini.

Dalam pemikiran anarki pula, negara adalah sesuatu yang tidak lain daripada segmen yang membawa ekploitasi keatas masyarakat. Dengan menolak sama sekali teori Hobbes yang mengatakan bahawa hanyalah negara boleh menghalang keganasan, mereka mengemukakan argumentasi bahawa sebenarnya kuasa negaralah yang menyebabkan keganasan. Inilah teori konflik tentang kewujudan negara. Mereka menganggap bahawa jika orang ramai boleh melaksanakan satu cara untuk berkerjasama secara aman dan mengeluarkan kreativiti individu, negara dan penyekatannya terhadap kebebasan individu akan dihampuskan. Masalahnya dengan ini adalah "apakah" cara yang membolehkan keadaan ini wujud. Berlainan dengan perspektif para Marxis, negara adalah sesuatu yang tidak perlu, berbanding perlu dalam revolusi konflik antara kelas
http://ms.wikipedia.org/wiki/Negara_(politik)